6 mei: Wereld Anti Dieet Dag

Woensdag 6 mei is het Wereld Anti Dieet Dag. Mensen worden opgeroepen om niet aan de lijn te doen of om op de weegschaal te gaan staan, maar vooral om lekker en gezond te eten en met plezier te bewegen. Er wordt ook stilgestaan bij alle mensen die gestorven zijn of blijvend letsel hebben opgelopen als gevolg van het slankheidsideaal. Bekend is dat lijngedrag een belangrijke trigger kan zijn voor het ontstaan en in stand houden van eetbuien en regelmatig lijnen juist leidt tot een toename in gewicht. Martie de Jong, specialismeleider eetstoornissen van PsyQ, zegt: “Inschatting is dat minimaal 3% van de Nederlanders op een moment in hun leven gebukt gaan onder een eetbuistoornis.”

Momenten van te veel eten hebben we allemaal wel eens. Dat is op zich geen probleem. Maar bij sommige mensen loopt het dusdanig uit de hand dat we spreken van eetbuien. Wanneer dit regelmatig voorkomt (minimaal eens tot twee keer per week) spreken we van een eetbuistoornis die ernstige lichamelijke, psychische en sociale gevolgen heeft:

- Lichamelijke gevolgen: bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, suikerziekte en een ontregelde stofwisseling, vetstofhuishouding en hormoonhuishouding.
- Psychische gevolgen: bijvoorbeeld depressieve klachten, negatief zelfbeeld, onrust en spanning, verlies van je interesses en minder zin in seks.
- Sociale gevolgen: bijvoorbeeld vereenzaming, financiële problemen, alcohol- en drugsmisbruik.

Eetbuistoornis wordt in het Engels Binge Eating Disorder (BED) genoemd. Als je een eetbuistoornis hebt, dan heb je eetbuien waarin je grote hoeveelheden voedsel eet in korte tijd. Je kunt er niet mee stoppen en proeft eigenlijk niet wat je eet; je kunt een soort 'roes' ervaren. Alhoewel de meeste eetstoornissen beginnen in de adolescentie, ontstaat de eetbuistoornis juist vaak op latere leeftijd. Een eetstoornis komt niet alleen bij vrouwen voor, ook regelmatig bij mannen.

Lijn niet
Inzicht krijgen en structuur aanbrengen in je eetpatroon is belangrijk. Eet voldoende op regelmatige momenten en sla geen maaltijden over, zeker niet het ontbijt. Hoewel het verleidelijk is, is het heel belangrijk om niet te gaan lijnen, omdat het dan vaak een obsessie wordt.  Mensen om je heen kunnen goedbedoelde adviezen geven, maar die lijken soms alleen maar averechts te werken. Wanneer je je steeds slechter gaat voelen en de eetbuien niet in de hand hebt, bespreek dit dan met je huisarts. Hij/zij kan je verwijzen naar specialistische hulp waar je door een effectief gebleken cognitief gedragstherapeutische behandeling hulp geboden wordt om je eetgedrag en -patronen  te veranderen. Meer informatie over een eetstoornis en de behandeling: www.psyq.nl/eetstoornissen.

Zelftest
Twijfel je of je een eetbuistoornis (of andere eetstoornis) hebt? Doe de zelftest: https://psyqtest.pbg-surveys.nl/4017/Eetstoornissen.html

 

Like, deel en praat mee over dit onderwerp:

Rubriek: Food > Food Datum: 04-05-2015

Vorige pagina

Aanmelden nieuwsbrief

Mijn Total Wellness

Heeft u nog geen account? Klik dan hier

Nieuwsbrief met laatste nieuws en trends ontvangen?

Laat uw e-mailadres hier achter

Copyright © Total Wellness. Alle rechten voorbehouden. Website door Indigio